شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

در نشست محفل شعر مدح حضرت فاطمه معصومه(س) عنوان شد؛

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی

نشست محفل شعر مدح حضرت فاطمه معصومه (س) قم

با همکاری کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، محفل شعرخوانی مدح حضرت فاطمه معصومه (س) با شعرخوانی شاعران آیینی استان و بررسی کتاب «ایوان آینه» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، با همکاری کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، محفل شعرخوانی مدح حضرت فاطمه معصومه(س) با بررسی کتاب «ایوان آینه» و حضور حجت‌الاسلام جواد محدثی، نویسنده و پژوهشگر دینی؛ حجت الاسلام علی فتح‌الله زاده، مدیرکتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س)؛ یاسر محمدی، رئیس بسیج هنرمندان استان؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ صادق فلاح پور، مسئول کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)؛ مجتبی خرسندی، شاعر و دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان قم و جمعی از شاعران آیینی استان در سالن حضرت خدیجه (س) کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی


باید اشعار خوب را ترویج کنیم و به کودکان و نوجوانان یاد دهیم

حجت الاسلام جواد محدثی، پژوهشگر و نویسنده در این نشست گفت: کتاب‌های مختلفی در حوزه شعر پیرامون مقام حضرت معصومه (س) منتشر شده و کتاب «ایوان آینه» نیز حاصل فرخوان کنگره شعر فاطمی است که گزیده اشعار ارسال شده به این کنگره در این کتاب منتشر شده است.

وی افزود: در احادیثی داریم که حضرت علی (ع) علاقه داشته است که اشعار پدر ایشان روایت و خوانده، تدوین و آموخته شود. از این روایت اینگونه بر می‌آید که باید شعر خوب را ترویج کنیم و به کودکان و نوجوانان یاد دهیم. در ادامه این حدیث بر اهمیت علمی بودن اشعار تاکید شده است. اگر در تاریخ نیز بنگریم در می یابیم که شعرای بزرگ ما اکثرا لقب حکیم و دانشمند داشته‌اند و همین نهفته بودن حکمت، باعث ماندگاری آن‌ها شده است.

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی


شعر آیینی بعد از انقلاب اسلامی رونق گرفته است

حجت‌الاسلام علی فتح‌الله‌زاده، مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها در این مراسم گفت: خوشبختانه شعر و به خصوص شعر آیینی، بعد از انقلاب اسلامی رونق بیشتری گرفته و شاهد درخشش شاعران جوان و خوش ذوق در این عرصه هستیم که مفاهیم شعر آنها هر یک ریشه در روایات و آیات قرآن دارد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه شعر آیینی پس از انقلاب، اهتمام و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب بوده است. امیدواریم ما نیز بتوانیم در رونق بیشتر این هنر و بیان رسا و ارزشمند تلاش کنیم و به آن عمق ببخشیم.

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی


محافل ادبی، سدی در برابر نفوذ و جنگ نرم دشمن است

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز در این مراسم گفت: از همراهی و همدلی مدیران فرهنگی آستان مقدس و مجموعه کتابخانه آستان تقدیر می‌کنیم؛ چراکه فعالیت فرهنگی مشترک خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی شکل گرفته است.

وی افزود: جوزف نای در دکترین جنگ نرم  اعلام کرده که برای از بین بردن فرهنگ ملت ایران باید از جنبه فرهنگ و ادبیات به آن ها ضربه بزنید. سال ها است که دشمنان در این حوزه تلاش می کنند و سعی کرده اند با ترویج زبان های بیگانه به ادبیات ضربه بزنند؛ هرچند که خوشبختانه به برکت محافل ادبی و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی این اتفاق نیفتاده و محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی  کشور نیز در سطح سی و یک استان کشور در حال فعالیت هستند و به کاهش گسست بین نسلی کمک موثری کرده اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین اظهار داشت: یکی از پیام هایی که می تواند در شعر آیینی و به خصوص اشعار پیرامون حضرت فاطمه معصومه(س) مورد توجه شاعران قرار گیرد، ارتباط ویژه بین ایشان و امام رضا(ع) و تقویت رابطه خواهر و برادری است؛ توجه به این امر می تواند به استحکام خانواده و روابط خانوادکی کمک بیشتری کند.

گفتنی است، در این محفل، اعظم سعادتمند، سعید مبشر، مینا شیرخان، عباس جواهری، شهره انجم‌شعاع و مجتبی خرسندی از شاعران آیینی استان به شعرخوانی پرداختند.

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی

لزوم توجه به علم و حکمت در مفاهیم شعر آیینی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 2 =